sexta-feira, 24 de abril de 2009

Rússia e suas minorias: Exercício de civilidade duro de aprender

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Abaixo apresento um interessante artigo publicado ontem na Radio Free Europe/Radio Liberty, sobre a atual situação das minorias na Rússia.

Curiosamente eu já venho acompanhando (aqui e aqui) a aplicação das políticas de eliminação do componente étnico das monorias nas escolas, o fim do ensino de suas línguas e de sua cultura nas escolas das Repúblicas Autônomas (são 21 no total) e demais regiões com certa autonomia.

O artigo discorre longamente sobre um processo aparentemente sem volta mas alvo de vigorosos protestos, especialmente por parte das minorias muçulmanas do sul da Rússia (notavelmente os Tártaros, principal minoria Russa) mas também por outros povos insatisfeitos com a campanha do Presidente Medvedev contra a diversidade cultural, étnica e linguística da Rússia.

This is the same President Medvedev whose government the year before introduced federal law No.309, removing the so-called national component from the federal "standard" of education
Eu estava devendo este detalhe, a Lei de número 309 é a responsável pela remoção docomponente étnico (ou nacional) da educação federal padrão.

As of September 1 this year, it is no longer the "subjects of the Russian Federation" -- or the so-called titular nationalities in Russia's dozens of ethnic autonomies -- who will decide whether the language, history, or culture of their nominally dominant non-Russian ethnic entities will be taught at state schools.

A pártir de 1 de setembro de 2009 os "sujeitos da Federação Rússia", ou seja, as Repúblicas Autônomas e sues governos, perdem a prerrogativa de decidir pelo ensino das línguas, costumes, história e cultura das minorias regionais nas escolas dentro de suas fronteiras. É simplesmente um absurdo e um desrespeito que remonta o período Czarista e Stalinista onde as minorias eram massacradas, deportadas e aculturadas.

Pelo modelo aprovado caberá ao Ministro da Educação e Ciência estipular as linhas gerais do ensino nas escolas, todas elas, e já se sabe que as minorias foram excluídas, não haverá qualquer "componente nacional" dentre as (ou nas) matérias ensinadas.

A continuação do artigo faz uma análise sobre o resultado desta política e sobre a força relativa e peso de cada minoria relevante e chega à conclusão de que a batalha é desesperadora e é uma luta que será travada, basta observar os recentes protestos no Bashkortostão (que citei e analisei aqui) e no Tartastão, com protestos inclusive do Presidente da Rep. Autônoma, Mintimer Shaimiyev (como mostrado aqui)

Speaking in August last year, the chief mufti of Perm, Muhhamedgali hazrat Huzin, said he does not want to become an "Ivan without a history." In words that might have been borrowed straight from Medvedev's speech two months earlier, the mufti said that for a civilized country where the rule of law prevails, "ethnic diversity is a grounding value."
É fácil se colocar no lugar, por exemplo, do Mufti de Perm, ninguém gostaria de ser apenas mais um, alguém sem história, reduzido à um marginal dentro de um país onde se é minoria, proibido de passar aos seus filhos sua língua e sua história, sendo forçado a adotar uma cultura alienígena, a Russa, dos conquistadores.

Medvedec declarou ano passado:
"Teaching people about their origins means inculcating respect for the family, the experience of the older generation, work, and patriotic values. It teaches something that is absolutely necessary for the creation of a civilized, tolerant environment and for civic maturity."
Louvável, concorda inclusive com o Mufti de Perm e é algo incontestável, a origem, a família e a história de um povo é um valor necessário e primordial, é sinal de civilização, tolerância e respeito, acinma de tudo, de maturidade.

É através da história em comum, dos mitos, dos heróis e dos contos que se constrói a Comunidade Imaginada, a comunidade a qual nos sentimos parte porém, por detrás do discurso de Medvedev está a de que a única cultura, história e costumes tolerável é a Russa. Não há espaço, no país, para as minorias reivindicarem seus direitos, devem ser todos "russificados", "eslavizados". Este, sim, um exemplo de incivilidade e intolerância.

Segundo o artigo - e concordo - estas medidas vem da percepção de que o Russo vem perdendo seu prestígio e seu alcance nas Repúblicas da ex-URSS, cada vez menos os jovens preferem o Inlgês ao Russo como segunda língua e há o temor - ao meu ver infundado, pelo menos na Rússia - da extinção do Russo ou pelo menos de diminuição clara e forte do Russo como língua de prestígio na região. Se por um lado é fato que o Russo vem tendo seu espaço diminuído, pro outro é uma ilusão acreditar que, por estar na defensiva, a língua corre qualquer risco a longo prazo de extinção, isto não é nad aalém de uma desculpa para o abuso e desrespeito aos direitos das minorias.

Ao fim do artigo encontramos uma análise interessante sobre o que fazer. No país de Lênin, seria esperada uma parte deste tipo! =)

O Tartastão coloca suas esperanças no seu peso relativo, no número de falantes da língua Tártara, na sua relevância histórica e no seu peso político, mas não tem para onde correr caso tudo isto não seja suficiente.

Por outro lado os cerca de 3 milhões de falantes de línguas Fino-Ugrianas (Como Nenets, Carélios e Khantys) colocam suas esperanças na Finlândia, Estônia e na Hungria, seus parentes mais próximos ainda que, de fato, estes pouco possam fazer e, mesmo que pudessem agir, dificilmente entrariam em rota de colisão com um vizinho tão poderoso quanto a Rússia.

Em minha opinião a situação é complicadíssima, cabe apenas, ao meu ver, a mobilização em massa das minorias, buscando gritar mais alto que o governo Russo e demonstrar que eles existem e querem ser respeitados como minoria, junto com isto cabe fazer pressão junto à União Européia (diretamente ou através de países cujos povos sejam aparentados), ONU e também junto à UNPO e tentar, asism, pressionar o suficiente para que algo possa ser feito, ainda que os resultados sejam difíceis.

No mais, é tentar fomentar grupos culturais, escolas alternativas para o ensino da língua e tradições (como as Ikastolas no País Basco, que sobreviveram por anos na clandestinidade sob Franco, ensinando a juventuda Basca sua língua) e buscar em casa mesmo ensinar aos jovens o que for possível das culturas regionais.

Segue o artigo.
Apparently, Russia Needs Just One 'National Component'

Russia's President Dmitry Medvedev (center) with his Estonian counterpart Toomas Hendrik Ilves at the Fifth World Congress of Finno-Ugric People in Khanty-Mansiisk

April 23, 2009

By Ahto Lobjakas

"The very historical development of the Russian nation is in no small measure based on the riches associated with our ethnocultural and multiconfessional environment. For many centuries we have inhabited a state composed of more than 160 different peoples."

The quotation comes from Dmitry Medvedev, president of the Russian Federation, who delivered these lines -- and many others embodying similar sentiments -- to the Fifth World Congress of Finno-Ugric Peoples in Khanty-Mansiisk on June 28, 2008.

This is the same President Medvedev whose government the year before introduced federal law No.309, removing the so-called national component from the federal "standard" of education. As of September 1 this year, it is no longer the "subjects of the Russian Federation" -- or the so-called titular nationalities in Russia's dozens of ethnic autonomies -- who will decide whether the language, history, or culture of their nominally dominant non-Russian ethnic entities will be taught at state schools.

Instead, individual schools will decide. Or, in practice, the federal Ministry of Education and Science, whose writ runs in those schools. And the ministry has issued guidelines stipulating that no elements of the "national component" are to be taught on state time, as it were.

What this means for Russia's 21 nominally autonomous republics and other ethnic minorities represented at other levels is difficult to overstate. Their struggle to retain their cultural and ethnic identities in today's Russia is truly a desperate one.

In the Republic of Bashkortostan, a few thousand demonstrators took to the streets this week, while Tatarstan's President Mintimer Shaimiyev has said the removal of the "ethnic component" from the educational curriculum is "unacceptable."

The reaction has been strongest in Tatarstan and other predominantly Muslim regions in southern Russia. Speaking in August last year, the chief mufti of Perm, Muhhamedgali hazrat Huzin, said he does not want to become an "Ivan without a history." In words that might have been borrowed straight from Medvedev's speech two months earlier, the mufti said that for a civilized country where the rule of law prevails, "ethnic diversity is a grounding value."

Russian Language Under Threat?

The Medvedev of June 2008 could not agree more. "Teaching people about their origins means inculcating respect for the family, the experience of the older generation, work, and patriotic values. It teaches something that is absolutely necessary for the creation of a civilized, tolerant environment and for civic maturity."

What Medvedev thinks now is anyone's guess.

The responsibility for any major decision is the president's alone in Russia, Medvedev told the BBC in an interview in March. "The major decisions in the name of the state are made by the president," he said. "This is an obvious thing."

Clearly this must apply a to legislative change liable to have lasting repercussions for the ethnic makeup of the Russian state.

It is not difficult to conclude that, having lost an empire, Russia is desperate to hang on to what it has got left.

As analyst Paul Goble wrote on his blog "Window On Eurasia" on April 19, the Russian language is increasingly on the defensive in the former Soviet space. Georgia, Ukraine, even Tajikistan and Belarus -- all for their own reasons, of course -- have recently dropped rebroadcasts of Russian state-owned television channels. Anecdotal evidence is mounting that the young especially are turning away from the old colonial lingua franca, from Central Asia to the South Caucasus.

Russia's "titular nations," on the other hand, have nowhere to run. The Republic of Tatarstan and a few others may put their hopes on their political weight. Others, like Russia's 3 million speakers of Finno-Ugric languages, look to kindred nations Estonia, Finland, and Hungary -- who have made it to the subsidized haven of diversity that is the EU -- for help.

But even Finland, with potentially the greatest leverage on Moscow, is keeping a low profile. Meeting Medvedev in Helsinki on April 20, Finnish President Tarja Halonen made no public reference to the plight of her ethnic cousins.

All the EU and its three Finno-Ugric member states can do is offer a few million euros in "cultural aid." This is no more than a token gesture in the face of what looks like a determined campaign of ethnic assimilation on the part of the Russian government. No prisoners, no problem -- to give a tsarist metaphor a Stalinist twist.

Ahto Lobjakas is a regular contributor to RFE/RL. The views expressed in this commentary are the author's own and do not necessarily reflect those of RFE/RL
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